Hva er HordaLAN? HordaLAN Dataforening?

HordaLAN Dataforening er en frivllig organisasjon som ble opprettet i 2011. I 2012 avholdte organisasjonen sitt første arrangement, HordaLAN Dataparty, også kalt HordaLAN 2012. Som organisasjon, var navnet før i tiden HordaLAN Dataparty, som senere ble endret til HordaLAN Dataforening på et årsmøte.

Som organisasjon gikk vi igjennom en transformasjon for å flytte makt fra styret, som fram til da hadde bestått av personene direkte tilknyttet arrangeringen av HordaLAN som et arrangement. Fra 2017 er det nå en valgt leder for arrangementskomiteen som står for gjennomføringen av arrangementet HordaLAN, også kalt hovedarrangementet vårt, i henhold til vedtektene våres.

Hovedarrangementet er det største merkevaret tilknyttet organisasjonen, og har vært med på å utvikle våre sosiale medier profiler gjennom årene. Fra arrangementer og filmer fra hver arrangement, har organisasjonen vokst og endret seg i løpet av de siste årene også.

I løpet av disse årene som har preget oss alle, har vi som organisasjon fokusert på å kunne tilby digitalt innhold, spesielt gjennom livestreaming gjennom plattformen Twitch og digitale arrangementer. Utover dette har vi i de siste årene også vært med på å gjennomføre andre aktiviteter og arrangementer i samarbeid med kommune og Energisenteret ved Haukeland Universitssjukehus. Fra gaming på biblioteket til flere arrangementer og aktiviter i løpet av året, har vi som organisasjon vokst til å bli en organisasjon som driver med mer enn bare et stort LAN-arrangement i vinterferien de siste 10 årene.

Ellers så har medlemskap tilknyttet organisasjonen noe som må nevnes i større grad enn før, altså snakke om medlemskap og egen mulige tilknytning til organisasjonen. I løpet av årene har interessen for å engasjere seg gjerne skjedd via frivillig arbeid gjennom rollen som crew under et av våre LAN-arrangementer. Medlemskap har ofte også blitt gjennomført rett før et ordinært årsmøte, og gjerne også dersom en kun kan møte opp på årsmøtet. Å engasjere seg selv i en organisasjon er alltid nytt og forskjelig for alle, hvor nå som en organisasjonen nærmer vi oss tiden etter 10 år som en frivillig organisasjon, hvor vi trenger å rekruttere for å skape interesse og muligheter for å medvirke, for både nye og gamle medlemmer.

Det er ikke mange som tenker over historien bak organisasjonen, hvorfor eksisterer HordaLAN? Spørsmålet kan presenteres som en idé: "Vi kan lage et større LAN arrangement som tar kortbetaling i kiosken." - Konteksten er også viktig, hvor ideen kom fra en pådriver som var deltager på et LAN, og tenkte: "Jeg tror og mener jeg kan lage noe større, hvem får jeg med meg?". Det begynte med en gjeng med klassekamerater og venner, venners venner, og plutselig så var arrangementet der med en haug med frivillige og hundrevis av deltakere. Bare i løpet av de første årene. Året 2015 nærmer seg og kapasiteten er sprengt. Et telt med sovende deltaker taes nesten av vinden og muligheter vi hadde for å ekspandere var låst til idretthallens størrelse. Vi vokser og skaper et enda større arrangement i Sotra Arena. Antall frivillige mer enn dobles og antall deltagere bygger seg opp til over 700 med årene.

Vi har samlet frivllige hvert år til å skape og forme HordaLAN og organisasjonen som står ansvarlig, hvor vi ønsker å ta det videre i mange flere år framover. Et møtested hvor frivilligheten blant barn og ungdom kan drive med data, gaming og digital kultur.

Ønsker du å lære mer? Eller kanskje du har et eller flere forslag til HordaLAN 2023?

Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på eller har konkrete spørsmål om!

Samarbeidspartnere